Myxomatose komt sinds 1953 in Nederland voor. De epidemie die op deze introductie volgde doodde het merendeel van de wilde konijnen. Sindsdien hebben vele uitbraken van deze ziekte in ons land plaatsgevonden.

Overdracht
Myxomatose wordt veroorzaakt door een infectie met een pokkenvirus. Dit virus wordt van konijn tot konijn overgebracht door middel van vlooien en muggen. Dit betekent dat een tam konijn dat binnen wordt gehuisvest deze ziekte ook kan krijgen.

Symptomen
Ongeveer 5 tot 14 dagen na infectie wordt het konijn ziek. Het dier krijgt koorts, wordt sloom en krijgt last van de ogen. Deze worden rood en nat en de oogleden zwellen op. Hierdoor wordt het dier praktisch blind. Wanneer het konijn dit acute stadium overleeft, ontstaan er zwellingen en roodheid op de kop en rond de anus en geslachtsorganen. Bijna alle geïnfecteerde konijnen sterven binnen een halve dag na het ontstaan van de symptomen. Enkele konijnen hebben een Myxomatose infectie na een intensieve behandeling overleefd.

Preventie / vaccinatie
konijn wortel gras buitencompU kunt uw konijn(en) beschermen tegen vlooien d.m.v. bepaalde spot-on vlooiendruppels. Vraag ons om advies over het gebruik hiervan bij konijnen. Het buitenhok kunt u afschermen met muggengaas.

Konijnen kunnen met jaarlijkse vaccinaties beschermd worden tegen de ziektes myxomatose, RHD1 en RHD2. Tijdens dit jaarlijkse bezoek aan de kliniek worden de dieren lichamelijk onderzocht. We gebruiken 2 vaccins: "Nobivac Myxo-RHD", werkzaam tegen myxomatose en RHD 1 en "Filavac KC+V", werkzaam tegen RHD1 en RHD2. U kunt hiervoor het hele jaar op werkdagen bij ons terecht. De kosten voor de controle en de 2 vaccinaties bedraagt in totaal 58 euro per konijn.

U kunt telefonisch een afspraak maken of online

Lees meer over VHS/RHD...

Vervoer

Wilt u uw konijn(en) vervoeren in een kunststof vervoersbox met een handdoek erin? Wilt u geen hooi in de vervoersbox leggen? Dit i.v.m. hygiëne en het tegengaan van verspreiding van eventuele ziektes.